Dieseldyr, tankrens, dry dock og frisk juleseilas

Slett ikke fordi jeg har gått tom for ord. Absolutt ikke fordi det ikke har skjedd noe å fortelle om. Dagene er bare for korte til blogging for øyeblikket;)

Her kommer en liten update.

KEA’s jerngenoa (Yanmar Diesel). Går som en klokke igjen. For å redusere sjansen for flere stopp som følge av dritt i dieselen bestemte vi oss for å rense tanken før vi forlot Martinique. Operasjonen ble utført ved bryggekanten til den store Marinaen i Le Marin, på første juledag. Operasjonen tok en liten time og resultatet var sjokkerende. Selv for en som har sett tette dieselfilter før…

Store svarte klumper ble sugd ut, og til og med en stor mutter kom til syne. Godt å få ut kan man si. Og regningen ble sendt til Moorings (selger av KEA). De betalte uten protest.

På tanken har vi nå dyttet på litt luridium for å holde bakteriene i sjakk og fylt opp med ny diesel. Fingers crossed.

Etter en relativt omfattende bunkring av mat og drikke satte vi så seil for St. Lucia igjen. Familens første tur i KEA. Vind på 10-15 m/s, som er vanlig her, og bølger på 2-3 meter gikk relativt fint. Noen av oss trenger litt mer tid før dette er noe vi gleder oss til i 30 dager i strekk, men stemningen er god og motet er på topp. KEA er sjødyktig og stødig.

Vi ankom Rodney Bay i mørket og fortøyde til Moorings brygge. Nå følger noen dager med reparasjoner på Moorings regning igjen. Saker som de ikke rakk før vi dro, og saker som har dukket opp etter vi dro.

Dagen etter startet den viktigste reparasjonen. Akslingen. Akslingen går naturlig nok igjennom skroget i et relativt stort hull. Det er forståelig nok viktig at dette hullet er tett. Skikkelig tett. Ellers blir det fort vått ombord og vanskelig å flyte. KEAs aksling har vært reparert tidligere, men på en dårlig måte. Denne ble nå bygget opp på nytt og er nå bedre enn originalt. Det føles godt. Operasjonen ble gjennomført mens båten lå i løftestropper i Dry Dock. Dette koster, men Moorings betaler;)

Det gjenstår noen mindre punkter å ta tak i mens vi er her. Capt TK koser seg med mekking. Nå har jeg imidlertid snart brukt den planlagte måneden på det. Jeg innser at dette livet innebærer konstant vedlikehold, og det er greit. Nå ser jeg frem til mer tid til opplevelser og oppdagelser med resten av crew-et.

God jul og godt nyttår til alle der hjemme!

So long!

I am the Captain of this ship, and I have my Wife´s permission to say so!

6 thoughts on “Dieseldyr, tankrens, dry dock og frisk juleseilas

  1. Inger Helene Bergh says:

    Godt å høre at det går godt med dere nå!!! Håper det gjelder begge båtene!! Takk for gode oppdateringer😊
    Fortsatt god jul og godt nytt år til dere alle😊

  2. Brit og Rune Westberg says:

    Vi ønsker dere all lykke videre på ferden. Spennende å følge med. Godt nyttår ønskes dere alle👍🎉

  3. Kari og Morten Overvik says:

    Spennende opppdatering. Glad for at dere evner å se utfordringene og at du trives med mekking ! 🙂 Dette høres bra ut, Thor Kristian 🙂

  4. Liv Holm Korsvold says:

    Hei alle sammen! Nyttig og spennende info fra både kaptein og frue!😁😁Dyktige er dere og godt sjømannskap!😁😁Lykke til videre på ferden!❤😁❤😁Godt nyttår fra oss to i Kilen!😁❤🎉🍾

  5. Harald Kolbjørnsen says:

    Godt å høre at sentrale og viktige feil og mangler er oppdaget og reparert før man legger ut på lengre etapper. Vi krysser fingrer for at det ikke kommer flere overraskelser av denne typen. God bør videre

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *