På havet igjen – hva er det for en lyd?

Så var vi på havet igjen. Endelig. Vi har, som beskrevet i tidligere innlegg, ventet og ventet, men nå; nå er vi på vei igjen. Omsider.

Det vil si «vei» er det jo ikke. Det bølger og blåser og beveger seg godt her ute. Vi har ligget så lenge i havn nå at det føles som om kroppen må tilvennes båtlivet på nytt. Det tar faktisk en dag eller to, eller faktisk tre denne gangen fordi den første dagen var helt vindstille og med flatt vann. Den teller ikke.

Det er både godt og vondt på samme tid å komme seg på sjøen igjen. Kildene til usikkerhet og stress er definitivt flere her ute på havet enn trygt fortøyd til en brygge i Pape’ete, og lydene…ja de berømte lydene er flere. Alle som har seilt en nattseilas eller to kjenner til «lydene». Hver båt har sine. Noen gode og lett forklarlige. Andre mindre gode og vanskeligere å lokalisere, for ikke å snakke om å forklare.

Også KEA har sine lyder. Det viser seg at man må bli litt vant til dem på nytt. Dessuten har vi fjernet noen lyder (de dårligste) når vi har gjennomført reparasjoner av ror og rigg, og drevet med renhold og vedlikehold i havn. Når man tar bort noen, dukker andre frem. Er det «summen av lyder er konstant» det heter?

Uansett vi er tilbake igjen i modus nå. Etter fem døgn på…vei. Det skal imidlertid innrømmes at kapteinen har slitt med å få nok søvn. Jeg satser på at det går seg til når jeg blir trøtt nok. Da hører jeg jo også dårligere…

Vi skal ganske langt denne gangen. Det er ca. 1.500 nautiske mil (nm) mellom Tahiti og Tonga. Det er jo nesten halvparten av den store Stillehavskryssen, og innebærer ca. 11 døgn på tur. Til sammen ligning. Det er omtrent like langt som fra Oslo til Kirknes og tilbake igjen – i luftlinje. Det er et stykke.

Det begynner å bli plagsomt lenge siden vi har landet en fisk på seilas. Ei heller så langt på denne turen. Riktignok har vi denne gangen hatt mange napp. Vi har på fem dager mistet like mange kroker! Ja, mistet! Det er ufattelig irriterende, men også en heftig opplevelse fordi det er store, skikkelig store rugger som har bitt på.

Store sverdfisk som hopper og plasker 30-50 meter bak båten etter at de innser at de aldri skulle spist det de nettopp har spist. Det er massivt. De er så store at vi helt klart har lurt på om det er mulig å få de ombord. Men det er det. To ganger har vi mistet en sånn rugg fordi kroken har røket. Kroken. Ikke linen. Kroken! Det skulle vel ikke være mulig? Uansett vi prøver igjen i morgen. Og; det hadde ikke gjort noe om de litt mindre fiskene kunne bitt på til en forandring.

Annerledes denne gang er også at våre venner i CsB ikke er med oss og innenfor radiokontakt. De er en liten uke foran oss på havet. De ble, forståelig nok, småtrøtte av å vente på oss, og dro i forveien til Tonga. Det skal bli skikkelig godt å se dem igjen nå. Det har faktisk gått fem uker siden sist vi var sammen!

Denne nattevakten avsluttes med loggboken. Da kan jeg konstatere at KEA har satt ny rekord over 24 timer. Siste døgn har vi tilbakelagt nesten 150 nm for seil. Det er mer enn 6 knop i snittfart. Ikke så imponerende tenker du? Vel, jeg er imponert. Det er raskt til oss å være:). Gode vinder, nytt bunnstoff, ny riggtrim, mer erfaring, mer mot, mer CsB lengsel. Forklaringene er potensielt mange.

So long


Capt TK

I am the Captain of this ship, and I have my Wife´s permission to say so!

4 thoughts on “På havet igjen – hva er det for en lyd?

  1. Hilde W.Salas says:

    Fine bilder,og artig å følge dere 🙂 lykke til videre på turen. <3 hils alle jentene dine,og god tur 🙂
    Tante Hilde

  2. Kari og Morten Overvik says:

    Kjære KEA crew. Vi er så glad for at dere igjen har kommet sammen med den flotte CsB gjengen. Det føles både trygt og godt for oss her hjemme. Vi er glad for at vi fikk møte dem i Papeete og på Moorea. Kos dere videre, alle sammen. Klem fra farmor og bestefar:-))

  3. Sverker says:

    Fantastiskt att följa er resa. Magiska upplevelser.
    Fina bilder och videos mer sådant….

    Här har vi tillbringat 8 veckor i grodatlanten (Östersjön). 🙁

    //Sverker

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *